Een goed gesprek met ‘de ander’ is een stap dichter bij een inclusieve maatschappij.
Met Bubbelbrekers leer je elkaar echt kennen en komen onderwerpen op tafel die anders onbesproken blijven. Bubbelbrekers gelooft namelijk dat contact in de basis staat van wie wij zijn als mens.
Sinds 2018 organiseren we interculturele- en intergenerationele trainingen en gesprekken voor (zorg)professionals, vluchtelingen, studenten, mantelzorgers, mensen met dementie, middelbare scholieren, ouderen en alle andere geïnteresseerden.
MDT-reis
In een wereld waar mensen steeds vaker met andere culturen in aanraking komen en waar vergrijzing een feit is moeten we leren omgaan met mensen die van ons verschillen. Intercultureel – intergenerationeel en interreligieus contact is van groot belang voor inclusiviteit en tolerantie, in de samenleving, op scholen, bij bedrijven, binnen groepen en tussen groepen. Maar hoe doe je dat, een gesprek voeren met iemand die je niet goed kent? Waar heb je het over met iemand die ver van jouw belevingswereld staat?
Kortom, hoe voer je een gesprek met ‘de ander’? En hoe sla je binnen dat gesprek een brug tussen alle verschillen? Bubbelbrekers brengt mensen samen die niet snel samen komen, en legt onderwerpen op tafel die niet snel op tafel komen te liggen. Want een goed gesprek is een eerste stap richting een inclusieve maatschappij.
Wat brengt het de jongeren?
- Lever een wezenlijke maatschappelijke bijdrage door gesprekken te voeren met mensen waarvoor contact met anderen niet altijd vanzelfsprekend is;
- Ontwikkel vaardigheden en kennis waar jij de rest van je leven iets aan hebt:
- Ontvang kosteloos een uitgebreide Bubbelbrekers gespreksleiderstraining;
- Ontvang een officieel MDT-certificaat als bewijs van deelname;
- Onderscheid je van andere starters door relevante toevoeging aan je cv.
1 ) Kennismaking en voorbereidende opdrachten voor deelnemers
Er wordt gezamenlijk kennis gemaakt in groepsverband. De deelnemers krijgen de opdracht om voor te bereiden.
- Zoekopdracht in actualiteiten m.b.t. sociale inclusie & diversiteit;
- Documentaire over sociale inclusie;
- Artikel over de wetenschappelijke achtergrond van de Bubbelbrekers methodiek;
- Online lezing;
- Voorbereidende reflectie opdracht, o.a. formuleren leerdoelen, bedenken van
- Gespreksonderwerpen en voorbereiden van casus.
2) Workshops en dialogen
Deelnemers volgen workshops in de 1330 methodiek en bijbehorende gesprekstechnieken.
- Deelnemers voeren in wisselende samenstellingen groepsdialogen met elkaar middels de 1330 methodiek;
- Doe-Opdracht waarin deelnemers hun eigen 1330 kaarten maken: welke thema’s zijn volgens hen van belang om te bespreken? Waar zijn zij nou altijd nieuwsgierig naar geweest? Welke vragen willen zij gesteld hebben?;
- Intervisiesessies in subgroepen.
3) Iets doen voor een ander en/of de maatschappij
Deelnemers brengen het geleerde direct in de praktijk en zetten hun vaardigheden in om groepsdialogen bij hen in de wijk te organiseren. In samenwerking met partners van Bubbelbrekers (maatschappelijke organisaties, zorg- en welzijnsorganisaties en Coa opvanglocaties) voeren leerlingen gesprekken met ouderen, mensen met lichte vormen van dementie en/of mensen met een migratieachtergrond.
Stap 4) Reflectie en certificering
Deelnemers gaan afsluitend reflecteren. Welk moment of gesprek zal altijd bijblijven? Wat heeft het de leerlingen gebracht? Hoe kunnen ze het geleerde in de praktijk blijven toepassen?
Dan volgt er een eindbijeenkomst + MDT-certificaat uitreiking.
Meer informatie Bubbelbrekers